سبقت خطرناک وزنه‌برداران نوجوان و جوان در دوپینگ!

سبقت خطرناک وزنه‌برداران نوجوان و جوان در دوپینگ!

سبقت خطرناک وزنه‌برداران نوجوان و جوان در دوپینگ!

وزنه برداران رده پایه در سال های اخیر بیشتر درگیر معضل دوپینگ شده‌اند و این فاجعه‌ای است که فدراسیون نباید به سادگی از کنار آن بگذرد.

به گزارش ایسنا، بحث مبارزه با دوپینگ در وزنه‌برداری حساسیت بیشتری پیدا کرده است و کوچکترین سهل انگاری می تواند باعث از دست رفتن المپیک پاریس شود.  اما نکته مهم ماجرا این است در  سالهای اخیر هر دوپینگی که در مسابقات بین المللی مثبت شده مربوط به رده سنی نوجوانان و جوانان بوده است.

زمانی که در سال ۹۳، تست دوپینگ چهار وزنه بردار نوجوان در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۴ مثبت شد، اتفاق ناگواری برای وزنه برداری ایران قلمداد شد که رسما پای دوپینگ به پایه ترین تیم ملی ایران باز شده است. اما شاید کمتر کسی تصور می کرد این تازه آغاز ماجرا باشد و در سال های آینده قرار است نوجوانان و جوانان بیشتری درگیر دوپینگ شوند.

بعد از سال ۲۰۱۴  که تست چهار نفر همزمان مثبت شد، تاکنون تست سه وزنه بردار دیگر در مسابقات بین المللی مثبت شده که دو نفر از آنها از رده نوجوانان و یک نفر از رده جوانان  هستند.

مسئله ای که وجود دارد این است چرا وزنه برداران نوجوان و جوان از سن کم ترجیح می دهند بجای پاک بودن، با دوپینگ قدرت خود را به نمایش بگذارند و فدراسیون تا چه اندازه توانسته وزنه برداران را قانع کند که مدال گرفتن با تقلب هیچ ارزشی ندارد؟ رسوخ دوپینگ به رده پایه تیم ملی حالا به هر شکلی که باشد، یکی از بدترین اتفاقات برای فدراسیون است که  نباید به سادگی از کنار آن گذشت. البته این تهدید متوجه وزنه‌برداری زنان هم شده و باید جلوی این اتفاق از الان گرفته شود تا زنان هم آلوده نشوند و فدراسیون وزنه برداری باید به فکر راه حلی باشد تا بیشتر از این نوجوانان و جوانان دختر و پسر ایران آلوده نشوند.

نفراتی که از سال ۲۰۱۴ تاکنون تست دوپینگشان مثبت شده است:

*سال ۲۰۱۴:

مهدی فروتن ، مصطفی خلیلی، مهرشاد محمودی و رامین ولی پور در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا

*سال ۲۰۱۷:

محمد شهاب انداز در مسابقات  قهرمانی نوجوانان آسیا

*سال ۲۰۱۹:

محمد حسینی در مسابقات قهرمانی جوانان جهان

*سال ۲۰۲۱

یک وزنه بردار نوجوان بعد از قهرمانی نوجوانان جهان در آستانه محرومیت  و صدور حکم قرار دارد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید